mercoledì 24 giugno 2009

Q&Q

In questi giorni sono successe parecchie cose nell'universo magoso di WoW. E' uscita la patch 3.2 con il suo carico di istance nuove, nuovi drop (PvP oriented) e in più un Blue ha dato un po' di risposte alle domande più pressanti della Community Mage.

Nel prossimo post parleremo dei cambiamenti riguardanti la 3.2 (e celebreremo il fatto che la Blizzard legga Yapab), oggi voglio concentrarmi sulla Q&A Blue e vediamo un po' se la penso come loro o no.

Iniziamo:


"I'll just touch on two common themes:

"We think mage PvE damage is fine. If you are routinely getting trounced by bad players in your raid, you might consider trying to figure out how some mages are getting really good numbers.

Some players have apparently misinterpreted my comments about mana. I was trying to say that the goal is that dps casters generally should not run out of mana, provided they aren't in over their heads and make reasonable use of their tools. We don't think those tools were adequate. However, we also didn't want to turn Evocate into Innervate, as is commonly asked. Instead, we went with the Ignite change (though I suspect the number will end up being something closer to 2% instead of 1% when all is said and done). We just thought it was a more interesting mechanic and felt mage-like. Since Arcane mages don't use Ignite, we dropped the Arcane Blast cost. Frost has some PvE damage problems, but Frostbolt is already a really efficient spell -- that isn't their big issue. (Source)"

Ecco son abbastanza d'accordo che il dps dei mage sia buono. Non eccezionale ma buono si. Quello che inizia a stonare è il discorso relativo al mana: è vero con la 3.2 , come vedremo la prossima volta, ignite potrà restituire un po' di mana...peccato che il BLue si sia dimenticato di evidenziare cone Replenishment venga nerfato pesantemente e che in pratica questo boost ad Ignite vada a mala pena a ricoprire quanto si perderà di Replenishment, lasciando in pratica le cose così come sono, se non peggio.

"Mages in general are not pleased with the seeming lack of control on their damage output. This is most noticeable in the case of fire mages. A complete dependence on RNG-based procs combined with a lack of worthwhile cooldowns leads to a "spray-and-pray" approach to casting. When can mages expect more control on their output?
I think this phenomenon is overstated. The reason I say that is I know of mages who consistently outperform other mages with very similar gear (even within the same raid, when presumably buffs and leadership are constant). You could argue that the random numbers just always line up for them every time, but I don’t find that argument compelling."

Questo era un punto che avevo sollevato proprio nel mio ultimo post qui. Ero contento che fosse un'argomento trattato dalla Q&A e speravo in qualche risposta che mi avrebbe tranquillizzato.

Ecco invece questa risposta mi ha lasciato a bocca aperta.

Se una cosa è random, casuale, per stessa definizione non è controllabile e risponde solo alle leggi delle probabilità. Il Blue sta ragionando come quelli che ''ho un sistema per vincere al Lotto''. Se sei fortunato ti possono uscire tutte le settimane tutti i numeri che giochi tu, mentre sei non lo sei magari l'unico numero che hai giocato non uscirà mai. Le probabilità sono sempre le stesse ad ogni estrazione, mica si accumulano.

I Casino sono pieni di gente come Mr Blue.

Se la probabilità di proccare qualcosa è del 30%, ad ogni cast sarà sempre del 30%. Se non è controllabile succedrà sempre che i risultati saranno imprevedibili. Dire il contrario vuol dire che

1- non si capisce un minimo di matematica (ma proprio a livello di 1+1)

2- si è in malafede

3- si è Michael Bay

Potrebbe venire ai nostri raid, dove in inc uguali e a parità di equip i risultati sul dmg meter variano in modo spaventoso.

"The patch notes you have released show a combination of factors that will reduce mana availability to mages. This tells us that you feel that mages currently raiding Ulduar have a surplus of mana. Is this the case? If not, are we going to see more steps taken before 3.2 releases to provide additional mana resources?
I worded that answer poorly. The point I was trying to make is that our design is on challenging encounters the risk for healers running OOM should be much worse than casters running OOM. We want mages to use gems and Evocate, but if they do so reasonably well, then they should be fine on mana until the fights go for more than say 10 minutes. However, we don’t think the mage mana regen mechanics were cutting it, which is why we implemented the new mana return on Ignite. I think the patch notes said the return was 1%, but 2% might be more appropriate. (Source)"

Ho risposto già prima a questo punto.

"Mages feel that Mana Gems and Healthstones should not share a cooldown as we are the only class in the game currently forced to choose on this matter (and with the apparent intent of our mana regen mechanics, it is not a choice at all.) When can we expect these to be unlinked?
We will try to get them unlinked. I can’t recall if this was done for reasons of balance or kit, but it seems unnecessary. (Source)"

E qui mi trovo d'accordo. In raid non uso praticamente mai le HS. Le mie gemme mi servono troppo per il mana, per poter sprecare il CD mangiando una HS

"Mage AoE is limited by the ground-area focus and significant mana cost associated with their AoE Spells. Other classes have more flexible AoE with significantly better at-will resource regeneration (i.e. Life Tap, AotV). This causes mages to be excluded from planning for AoE phases when possible and causes the need to drink constantly on trash packs. The feeling amongst some mages is that our AoE spells should be reasonably costed but with damage balanced to the point that with few targets (say, less than 3) they are impractical due to low damage, but scale better with more targets. This would be as opposed to making them overly costly mana-wise which makes them all but unusable now. Is this something that we could reasonably see happen?
I really don’t see situations where mages are not taken seriously as AE classes. Yes, some classes have higher burst AE on some trash packs. Mages still do great with Blizzard, and with the Ignite change we might even see a return of Flamestrike on some pulls. (Source)"

Anche qui d'accordissimo. L'AoE dei mage è a posto. Tanto più che sarebbe meglio avere un aumento nel dps su target fisso piuttosto che sull'AoE.

"You suggest that Spell Steal could be improved with a glyph. Many mages feel that we have too many mandatory major glyphs at this point and too few useful minor glyphs. Is there any chance in this expansion of us seeing the Spell Steal as a minor glyph, or other minor glyphs in general that could provide some enhancement to the class?
I was throwing that out there as a possible experiment. We intended Spell Steal to be a way to get a useful buff from an enemy. In practice it has become more of a generic dispel. Changing that could be both a buff or a nerf to mages depending on the situation. (Source)"

I minor Glyph dei mage fanno schifo. Vedere aggiunto un qualche minor glyph con qualche utilià non sarebbe male. Anche se poi in PvE le occasioni in cui si deve usare spell steal si contano davvero sulle dita di una mano. Mozzata.

"Q7: Torment the Weak is considered so mandatory by both Frost and Fire players that virtually every serious raiding mage in those specs has 18 points in Arcane despite having to waste points in the lower tiers for talents that have absolutely no benefit (not bad talents, just not relevant in any way to Frost or Fire). Additionally, on fights where we are forced to target non-snared mobs (think Kologarns arms), mages dps suffers heavily. The last time we saw a talent this mandatory was with Evocation. If mage dps is so dependant upon this talent, shouldn't we be expecting for it to be removed entirely, mage baseline dps improved, and the lower tiers of arcane spruced up with some more inviting talents?
It’s hard to persuade us that mandatory talents are a bad thing. The alternative is that talent specs aren’t compelling because you could throw darts at your trees and have a viable spec. Furthermore, once you chill out a mandatory talent, then the next most powerful one is considered mandatory. I can’t think of a single talent tree for any class without a mandatory talent. It only becomes a problem when the character is severely restricted in being able to get fun utility talents because so many talents are tied up in the mandatory ones. But even in this situation I doubt mages are alone. (Source)"

Senza ToW non si è competitivi. Mi pare il caso in cui la Blizzard si sia resa conto che i mage erano sotto come DPS e hanno trovato un modo di dare 12% di dmg boost a tutti. Avrebbero potuto aumentare il danno di Fireball e Frostball del 12% (che sarebbe stato più facile) invece ti obbligano a prendere questo talento per forza. Sono scelte di deisgn che non capisco e non condivido. Non c'è un altro talento in tutti i 3 rami dei mage che sia così fondamentale per il PvE, non ci sarebbe davvero nulla di male nel darlo al trainer così che lo abbiano tuti i mage.

"Q8: You have told us that "Arcane is a little bloated." But unlike with Shaman, you've provided little explanation as to what you would like to see happen with this tree to correct some of the bloat. Can you give us examples of some of the changes we could expect to see?
I am reluctant to do this because then if the changes did not materialize in the next patch, Arcane mages might be upset. In the Q&A I believe I mentioned Prot warrior and Ret paladin of models of how we would like to see all of the talent trees – very thin with an almost inability to spend all of your points in one tree. (Source)

You seem to insinuate that Mirror Image actually reduces threat when all current data shows it as nothing more than a fade. If Mirror Image actually reduced threat generated while active, it would be a vast improvement. Can we ever expect to see this functionality? Can we ever expect it to come back off the GCD?
Mirror Image divides your threat among the images. I thought this was well known unless I am misunderstanding the question. (Source)

If you are going to continue to have longer fights, why do mana gems have charges? Really.
You are supposed to have to manage your mana. You are not supposed to routinely run out. As an example of this if you are in a very short fight (like a hard mod with a fast burn) you should pull out all the stops. If you know the fight is going to go long, you should pace yourself. I would consider a mage who always did the same things in every given fight to not know their class mechanics as well as they could. Realistically, we have very few ten minute fights, and most are far shorter. (Source)"

Niente da dire o commentare su questi aspetti.

"Playing with Fire has always been a neat flavorful talent. But with the sorts of AoE damage flying around nowadays, it is starting to feel like too much of a liability. Why are mages unique in having a talent that actively hurts you?
Kit. Homogenization is something we struggle with a lot. We don’t like it when two classes have very similar talents, though this is understandably one of the first things players suggest when they find a talent wanting. (Source)"

Questa è la mentalità che da fastidio nella Blizzard. I mage son l'unica classe che ha un talento (si avete capito bene, un talento) che gli aumenta il danno subito del 3%. La risposta della Blizzard al perchè di questo è : non vogliamo che tutte le classi siano uguali.


Lo aguardo attonito di migliaia di mage è la nostra risposta.


Sarebbe andata bene qualunque altra risposta, davvero, avremmo cercato di capire i perchè e i percome.


E' così perchè voi Mage puzzate. Avremmo alzato le nostre ascelle e in un karmico momento di magia, avremmo inspirato tutti all'unisono, per controllare.


Avrei potuto accettare una situazione di questo tipo.

Davvero.


Non poteva avercelo il lock un talento del genere? Il Warlock ha l'abilità di curarsi, quindi avrebbe avuto anche un po' più di senso dal punto di vista del design.

I mage non possono far nulla, si prendono il danno e stanno zitti.


In conclusione, tutte queste risposte sono o inutili o orribili. Mi resta sempre di più l'impressione che alla Blizzard non sappiano che farsene dei Mage. E' davvero triste, per me, leggere tutte le volte pagine e pagine di cambiamenti alle altre classi e non trovare mai una riga per noi.


La Blizzard ci sta nerfando anche l'eccitazione con la quale si aspetta una nuova patch. E' dall'uscita della patch prima di WoTLK che hai mage non viene dedicata attenzione. Loggare prima o dopo una patch per noi cambia poco o nulla ed è, secondo me, la cosa più triste.



Il 90% degli intervistati ritiene che la quantità di QQing in questo post superi la soglia di guardia. Il Mago Veeroos raggiunto dal nostro intervistatore a precisa domanda sull'acidità di questo post ha risposto con un laconico 'No Comment' mentre trangugiava una manciata di pastiglie di Maalox.

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